Методична скарбничка

10 критеріїв аналізу уроку(суб'єктивне бачення)

НА ДОПОМОГУ МОЛОДИМ ВЧИТЕЛЯМ


Варіанти аналізу уроку (суб’єктивне бачення)

Заступник директора з НВР Кириловський І.Н.
(10 основних критеріїв)


Глухівський НВК 2015р


Близько 98 % всієї діяльності навчального закладу становить робота вчителя й учнів на уроці. І про що б ми не говорили що­до освіти, а в кінцевому підсум­ку якість її зводиться до ефек­тивності уроку. Саме тому якість роботи НВК має визначатися вдосконаленням усього процесу навчання та виховання на уроці і відповідно, спільною роботою всіх його учасників і в першу чер­гу –  через учнів, учителів, адмі­ністрацію.
Урок – життєдайне джерело найважливішої управлінської ін­формації для директора школи. Він має бути міцним фундамен­том основної роботи керівника, оскільки якість уроку в кінцевому підсумку визначає результат ро­боти всього навчального закладу. Директор має усвідомлювати, що в класі розв’язуються основні за­вдання сучасної школи, і саме то­му він повинен регулярно бути присутнім на уроках.
Сьогодні існують різноманітні думки щодо потреби відвідувати уроки у вчителів та щодо кількос­ті цих відвідувань. Навіть зараз існує немало керівників, які про­блемі відвідування уроків не при­діляють належної уваги або й зо­всім відсунули її на другий план. Достатньо образно про такого ке­рівника писав В. Сухомлинський у “Розмові з молодим директором школи”:“Такого керівника мож­на порівняти з людиною, яка з’я­вилася на роботу із зав’язаними очима і блукає, як у темряві: щось чує, але нічого не бачить, не знає, не розуміє”.
       Як на мене, то дискутувати на тему “Чи потрібно відвідувати уроки у вчителів?” немає ніякої потреби. Адже тільки відвідуючи й аналізуючи уроки, можна про­стежити, як виражається, розкри­вається інтелектуальне життя пе­дагога, та пізнати своїх учнів, що є необхідною умовою управлін­ської діяльності.
Відвідування уроків не ви­значається тільки кількістю. Го­ловне  це результативність. Важливо, щоб відвідування та аналіз приносили користь учи­телю, учням, а для цього керів­ник має побачити на уроці голо­вне, найважливіше, що якісно характеризує хід педагогічного процесу.
В управлінні НВК існують різноманітні підходи до проблеми відвідування й аналізу уроку. Про це переконливо засвідчує різно­манітність пам’яток, схем з ана­лізу уроку, розроблених різними авторами.
     Але яку б схему спостере­ження та аналізу уроку не вико­ристовував керівник, результат відвідування в переважній біль­шості визначається вмінням йо­го дати правильну, об’єктивну оцінку уроку. Це непроста і не­легка справа. Після уроку за один стіл сідають двоє професіоналів, які мають відповідну педагогічну освіту, і ведуть розмову про його результативність. А в кінцевому підсумку результат їхньої роз­мови покаже, чи захоче вчитель, щоб керівник ішов до нього ще на уроки. Якщо після уроку на за­питання вчителя: “Що ви скажете  про мій урок?”, керівник відпо­вість: “У вас все добре” або “Ме­ні сподобалось”, то зрозуміло, що такого відвідування вчитель не буде бажати. Він хоче почу­ти оцінку результативності своєї діяльності на уроці, нібито поба­чити свій урок зі сторони, а ди­ректор або заступник має виявити досягнення педагога в організації навчально-виховної роботи, зробити їх над­банням всього колективу, а в разі потреби надати необхідну прак­тичну допомогу.
В аналізі уроку головним має бути його результативність, яка визначається ступенем близькості досягнутого результату до запла­нованого. Тому при аналізі осно­вну увагу слід акцентувати на то­му, в якій мірі вчитель домігся сформованості тієї якості знань, умінь і навичок, яка властива зміс­ту та типу уроку.
Я пропонованую нижче варіант аналізу уроку  це спроба дати своїм колегам, а особливо молодим вчителям, пораду щодо його проведен­ня (при цьому треба максималь­но врахувати програмні та мето­дичні вимоги щодо викладання предмета, особливості класного колективу).




Варіанти аналізу уроку

1. Урок за типом  ________вказати тип___________________________________________.
Чіткість його визначається ло­гічним взаємозв’язком окремих структурних частин, які опти­мально витримані за часом, мають свою мету та зміст і відзначаються логічною завершеністю. Це під­тверджує достатню культуру пе­дагогічної праці. Раціонально, вдумливо і дидак­тично грамотно визначена основна мета урокувона чітко випливає зі змісту навчального матеріалу, від­повідає віковим і інтелектуальним особливостям учнів класу та несе в собі інформацію про кінцевий результат уроку.
Відповідно до місця уроку, основної мети та завдань окремих його частин, які чітко формулю­ються перед учнями та узгоджу­ються з їхнім особистим досвідом, тип вибрано правильно. З ураху­ванням особистісно орієнтованого підходу до навчання вчитель на­дає перевагу гнучкій (або стійкій) структурі уроку.
Уміло проводиться мотива­ція навчальної діяльності учнів на всіх етапах уроку, що сприяє збудженню їхнього інтересу до вивчення нової теми, творчої ді­яльності.
Зміст уроку повністю відпові­дав вимогам навчальної програми та меті поставлених завдань.
Кваліфіковано реалізовано  принципи навчання ______________________________________ .
Це достатньо чітко проявилося______________________________________________________
________________________________________________________________________________.

2. Свідомому засвоєнню ново­го матеріалу слугувало методич­но правильно організоване повто­рення раніше вивченого матеріалу та актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
Належним чином було про­ведено перевірку домашнього за­вдання. З цією метою вчителембуло використано такі форми ро­боти: ___________________________________________________           . Вдале поєд­нання форм ( ________________________________________________________________) та прийо­мів (____________________________________________________________________) опитуван­ня дозволило педагогу опитати де­кілька раз весь клас ( _________         учнів). Оптимально використано час на цю роботу. Перевірка знань учнів характеризується чіткістю мети. Опитування мало науковий характер, що в першу чергу обу­мовлювалося вмінням виправляти помилки в ході відповіді та залу­ченням до цієї роботи учнів.
       Робота з вивчення нового ма­теріалу характеризується кон­кретністю й чіткістю реалізації основних завдань уроку. Виклад нового матеріалу відзначається логічністю, умілим виділенням головного, істотного. Учитель розкриває зміст теми цікаво, до­ступно, з наукових позицій, ви­користовує останні досягнення . Новий матеріал вивчається в процесі самостійної роботи, яка носить творчий пошу­ковий характер. Це сприяє розви­тку в учнів самостійності, допит­ливості, здатності встановлювати певні закономірності. До осно­вних висновків учні при-ходили самі, а вчитель при цьому зберігав керівну роль.
Педагог уміло пов’язує мате­ріал ( ___________________________________) з життям, ( ________________________ ) виробничим оточенням і робить це так, що цей зв'язок випливає зі змісту вивче­ного матеріалу та  є його логічним продовженням.
Уміло був залучений до уроку матеріал  ____________________________ з    пред­мета           .
У ході подання нового мате­ріалу проводиться безпосередня перевірка якості розуміння його учнями. Засвоєння нового мате­ріалу школярами на уроці є опти­мальним.
Постановка вчителем питань стимулює розвиток розумових сил, не налаштовує на заучування, активізує думки, виховує інтерес до навчання. Питання, які ставить учитель, вимагають вдумливого читання, розуміння та осмислен­ня матеріалу, але не його механіч­ного заучування. Учитель направ­ляє хід думки учнів таким чином, щоб вони активно, зосереджено намагались побачити невидиме, зрозуміти приховане, розглянути незвичайне у звичайному, у тому, що зустрічається на кожному кро­ці (розумова активність). Види роботи відповідали віковим осо­бливостям учнів, дозволили вчи­телю активізувати навчальну їхню діяльність, що в кінцевому під­сумку було результатом того, що учні були не пасивними слухача­ми, а активними учасниками.

 Найбільш вдалими методами були _____________________________________________, прийомами___________________________________________________________________ ,
формами ____________________________________________________________________ .


Це  дозволило  вчителю  раціонально  організувати  роботу  учнів на всьому уроці ( на етапі _______________________________________________________________________________) та в повній мі­рі здійснювати контроль за рівнем сформованості ________________________
_______________________________________________________________________________ .
Використання різних видів робо­ти сприяло зниженню втомленості учнів у процесі роботи. Це позитивна сторона уроку, глибоко продумана вчителем.

3. Оптимально організовано самостійну роботу учнів під ке­рівництвом учителя з урахуван­ням рівня їхніх навчальних мож­ливостей. Самостійна пошукова діяльність учнів на уроці забезпе­чувалася в процесі співпраці вчи­теля та школярів. Учитель протя-­гом уроку (на етапі ____________________________________________________________ )
виступає в ролі консультанта, по­радника. Колективна робота учнів уміло поєднується з виконанням індивідуальних диференційова­них завдань.

4. Використання наочності та технічних засобів навчання (________________________), їх застосування дозво­лило не тільки доступно викласти новий матеріал і закріпити його,але і зекономити час на вироблен­ня практичних умінь і навичок в учнів на самому уроці. Це осо­бливо важливо, оскільки попереджується перевантаження школярівв умовах домашньої роботи. Ви­користання технічних засобів і за­собів наочності допомогло учням глибше проникнути в суть вивче­ного матеріалу.
Запитання вчителя до учнів ак­тивізували їх до самостійних су­джень і практичних дій, направ­ляли на доказову відповідь. Цесприяло більш повній реалізаціїна уроці принципу виховуючого та розвиваючого навчання. Протя­гом уроку (у процесі _________________       ) учи­тель добився від своїх учнів гра­мотної  і повної відповіді, точних  формулювань.
Педагог пропонує не лише від­творити пройдений матеріал, але і виділити із нього найбільш іс­тотне, підтвердити практичні на­вики теоретичними положеннями. Доповнює і поглиблює відповіді учнів, стимулює їх на активне, свідоме засвоєння матеріалу по­становкою цілого ряду запитань. Оптимальним у процесі перевірки є співвідношення теоретичних та практичних завдань.
Слід відмітити вміння учнів триматися під час відповіді як з місця, так і біля дошки, звер­нутися до вчителя, доповнити чи поправити відповідь товариша.
Показникам пізнавальної ак­тивності й інтересу учнів до ви­вченого було те, що вони поста­-вили ____ запитань до вчителя та до своїх: товаришів; ________ учнів хотіли взяти участь в обго­воренні питань, поставлених пе­ред ними; ______           учнів бажали доповнити, відко-ректувати від­повідь однокласника. _______       учнів негативно ставилися до навчаль­ної діяльності на уроці, до уроку в цілому.

5. Оцінювання роботи учнів проводилося відповідно до крите­ріїв, об’єктивно й аргументовано. Отримані учнями бали виставлено в щоденники.
Позитивним у роботі вчителя з учнями на етапі усвідомлення матеріалу є те, що він дає час на обдумування, використовує різ­ні форми роботи (_____________________________________)
та  види на­очності (___________________________________________________________________).
     Упродовж уроку знання ____________________________________________застосовувались у вправах, учні зробили __________________ крок на шляху розвитку. Навчання здій­снювало вплив на розвиток і ви­ховання школярів, тому що учитель враховував навчальні можливостікожного з них. Урок сприяв роз­витку кожної дитини, її пам’яті, мислення, волі, ефективно орга-­
нізовувалась пізнавальна діяль­
ність школярів. З цією метою ________________________________         було забезпечено умови для продуктивної роботи мислення й уяви, шляхом ______________________________________________________________ учитель
домагався зосередженості та стій­кості уваги. Вдалим використан­ням методів _________________

форм ______(вивчити форми_)___________________________________________педагог стимулював активність
і самостійність мислення учнів.
Майстерність учителя вияв­лялася у тому, що знання, набу­ті учнями на попередніх уроках, вдало застосовуються і надалі, повторення оптимально спів­відноситься з вивченням ново­го матеріалу таким чином, що для цього не потрібно спеціаль­но виділяти час. Систематич­на робота вчителя в даному на­прямку дасть змогу повторюва­ти учнями матеріал без завдань для домашнього повторення за підручником.


Ефективною була робота про­тягом усього уроку (на етапі  ___________________________   ) з підготовки учнів до тематичного оцінювання. Вона виявилася  у _________________________
___________________________________________________________________________________ .
 Весь клас працював активно і з інтересом.

6. Заслуговує на увагу робота з вироблення культури навчальної праці, У кожного на парті є все необхідне. Учителем підготовлено пам’ятки з виконання ______________________________ ,
які є на кожній парті. У результа­ті,  при зміні одного виду роботи на інший не витрачається доро­гоцінний час. Записи в зошитах, на дошці ведуться чітко й акурат­но. Постійно організовується ро­бота школярів з навчальним під­ручником.

7. З точки зору виховного впли­ву уроку, перш за все треба відмі­тити особистість учителя. Спокій­ний тон, уважне і добре ставлення до учнів у поєднанні з вимогливіс­тю, манера звертатися до класу, витримка – усе це передається дітям і слугує еталоном людських стосунків. Вихованню учнів спри­яли засоби навчання, а саме есте­тика їхньої форми і змісту. Вияв­ленню творчого потенціалу шко­лярів сприяли вдало застосовані методи і форми роботи. З метою виховання  у школярів ( _____
______________________ ) учитель дохідливо, переконливо та яскраво використовує _________
_________________________. Урок відзначається свідо­мою робочою дисципліною.

8. Продумано і своєчасно дано домашнє завдання. Зміст його ви­пливає із усього ходу уроку і но­сить творчий характер, активізує учнів самостійно робити виснов­ки, поглиблювати і за-вершувати роботу, розпочату на уроці (вдо­сконалення вмінь, підготовка до оволодіння знаннями в класі, спостереження над предметами та явищами природи і праці, за­доволення і розвиток багатогран­них інтелектуальних запитів). Учитель зробив потрібні роз’яс­нення щодо виконання завдання і перевірив рівень розуміння ходу його виконання учнями, попере­див учнів про можливі труднощі під час виконання завдання та дав  рекомендації щодо  подолання.
     Задаючи читати матеріал за під­ручником, педагог дає питання, над якими, читаючи, треба поду­мати. Задані практичні завдання орієнтовані на застосування, по­глиблення знань, учитель показує, як треба зіставляти, осмислювати теоретичні закономірності з ви­конанням даного завдання (що аналогічна робота виконувалась у класі). Суттєву роль відіграє індивідуалізація домашнього за­вдання –  це доводить, що вчи­тель вивчає можливості, здібності кожної дитини.

9. На уроці створено належні матеріальні, морально-психоло­гічні, гігієнічні, естетичні умови.Урок проходить у чистому, добре провітреному класі  .
Заняття проведено в досить високому темпі, раціонально ви­користано кожну хвилину.
Мети уроку досягнуто. Учні набули знань _______________________________________ ,
практичних умінь _____________________________________, удосконалили загальнонавчальні
вміння і навички _______________________________________ , на уроці формувалися уміння,       ______ навички.

10. Заняття має логічне завер­шення: проводиться перевірка за­вдань, які дано учням перед йо­го початком. Висновки з уроку робить учитель (учні). Прийоми мотивації та організації навчаль-ної роботи учнів упродовж уроку сприяють створенню такої ситуа­ції, при якій учні відчувають за­доволення від своїх успіхів у на­вчанні (“ситуація успіху”). Зміст уроку сприяв розвитку в учнівінтересу до навчання. Активна ро­бота учнів у ході уроку дозволяє зробити висновок про те, що ма­теріал з теми засвоєно. Звертає на себе увагу кропітка, продумана, здійснювана з уроку в урок підго­товка вчителя та учнів до активної роботи, система роботи педагога з підготовки учнів до тематичного оцінювання.
    
11. Урок проведено відповідно до обгрунтованого, чіткого плану, складеного вчителем у процесі підготовки до нього. Він оптимально коригується учителем відповідно д

Немає коментарів:

Дописати коментар