Методична скарбничка

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ (психолого – педагогічний семінар)


        
     
Тема. Психологічні ознаки професіоналізму

      Мета: встановити смислові відтінки поняття «професіонал», визначити головні складові професіоналізму, показати на основі діагностичних методик наявність цих складових у діяльності кожного вчителя.

І. Вступне слово. Шановні колеги, сьогодні ми з вами поговоримо про професіоналізм сучасного вчителя, з’ясуємо його основні ознаки, попрацюємо над підвищенням рівня самооцінки педагогів. Напевно, я не помилюся, коли скажу, що основним для вчителя є його професіоналізм. Для цього розшифруємо поняття «професіонал» зі своєї точки зору.

  Давайте підберемо до кожної літери слова «професіонал» поняття:
П       Р        О           Ф        Е       С      І       О         Н       А       Л


        Поняття «професіонал» кожен розуміє по-своєму. Хтось  вважає професіоналом людину з діловими рисами, хтось – із особистісними. Для одного важлива компетентність, для іншого – творчість.

ІІ. Складові професіоналізму

1.     Любов до своєї справи

Учитель-професіонал знаходить розраду, опору, задоволення не в тих благах, які забезпечує йому робота, а у самому сенсі професійної діяльності. Його бажання працювати є справжнім, щирим. Якщо така людина не має змоги займатися улюбленою справою, в неї може виникнути важка психологічна травма.

2.     Компетентність і креативність

Учитель – це людина, безумовно, компетентна, яка  добре розуміється на своїй справі. У межах компетенції професіонал знає, що і як слід робити. Найголовніше для такого вчителя – це можливість творити.

3.     Відповідальність, послідовність і надійність

Не може бути вчителя-професіонала, який виявляє безвідповідальність чи непослідовність, не доводить до кінця розпочату справу, відмовляється виконати те, що замислив. Психологічна діяльність залежить від рівня професійної підготовленості спеціаліста й від його власне психологічної підготовленості, яка полягає насамперед у здатності підтримувати необхідний рівень «я хочу», «я можу», «я повинен».

4.     Рефлексія та рівень домагань

Складно бути професіоналом, якщо погано знаєш те, чим володієш ( які маєш, зокрема психологічні ресурси).
Психологічні ресурси: здібності, мотивація, особливості темпераменту, риси характеру, розвиток вищих психічних функцій, здатність до саморегуляції, самооцінка.

ІІІ. Тест « Психологічний портрет учителя»

На бланку-відповіді позначте один з варіантів відповідей.

1.     У вихованні найважливіше:
1)    оточити дитину теплом і турботою;
2)    сформувати шанобливе ставлення до старших;
3)    виробити в дитини певні погляди й уміння.

2.     Якщо хтось у класі відволікається, мене це дратує настільки, що я не можу вести урок:
1)    так;
2)    залежно від настрою;
3)    ні.

3.     Коли учень на уроці повідомляє факти, які мені невідомі, я відчуваю:
1)    інтерес;
2)    сором;
3)    роздратування.

4.     Якщо в класі не прибрано, то:
1)    я не можу почати урок;
2)    я не звертаю на це уваги;
3)    моя реакція залежить від ситуації.

5.     Коли я чиню несправедливо з учнями, то:
1)    мені складно визнати це;
2)    я можу визнати свою неправоту;
3)    таких випадків не було.

6.     Для мене найважливіше:
1)    розуміння колег;
2)    розуміння учнів;
3)    не знаю.

7.     Деякі учні дратують мене своєю поведінкою, це роздратування складно приховати:
1)    часто;
2)    інколи;
3)    ніколи.

8.     Присутність на уроці сторонніх:
1)    надихає мене;
2)    ніяк не відображається на моїй роботі.
3)    Вибиває мене з рівноваги.

9.     Я вважаю своїм обов’язком зробити зауваження учневі, якщо він порушує громадський порядок:
1)    зазвичай;
2)    ні;
3)    залежно від ситуації.

10.            Я однаково добре ставлюся до всіх своїх учнів:
1)    не впевнений;
2)    ні;
3)    так.

11.            Під час перерви я бажаю спілкуватися:
1)    з учнями;
2)    з колегами;
3)    краще побути на самоті.

12.            Я майже завжди йду на урок в хорошому настрої:
1)    ні;
2)    не завжди;
3)    так.

13.            У мене є такі риси, завдяки яким я маю перевагу над іншими:
1)    так;
2)    ні;
3)    не впевнений.

14.            Я віддаю перевагу тому, щоб працювати під керівництвом людини, яка:
1)    дає чіткі вказівки;
2)    не встряє в мою роботу;
3)    пропонує простір для творчості.

15.            Мені доводилось висловлюватись про речі, на яких я не розуміюсь:
1)    так;
2)    ні;
3)    не пам’ятаю.

16.            Випадкові зустрічі з учнями за  межами школи:
1)    приносять мені задоволення;
2)    викликають почуття незручності;
3)    не викликають ніяких емоцій.

17.            Буває, що без будь-яких причин я почуваюся щасливим або нещасним:
1)    часто;
2)    рідко;
3)    ніколи.

18.            Зауваження з боку адміністрації, колег:
1)    мене мало хвилюють;
2)    інколи зачіпають мене.

19.            Під час уроку я дотримуюсь свого плану:
1)    завжди;
2)    віддаю перевагу імпровізації;
3)    залежить від ситуації.

20.            Мені доводилось говорити погане про своїх колег:
1)    так;
2)    ні;
3)    не пам’ятаю.

21.            З думкою, що кожного учня потрібно приймати таким, як він є:
1)    я згодний;
2)    не згодний;
3)    щось у цьому є.

22.            Мені мало тепла й підтримки з боку близьких і колег:
1)    так;
2)    інколи;
3)    ні.

23.            Думка про зустріч з учнями і колегами:
1)    приносить мені задоволення;
2)    особливих емоцій не викликає;
3)    мене засмучує.

24.            Коли я бачу, що учень поводиться некоректно у ставленні до мене, то:
1)    я відповідаю йому тим самим;
2)    ігнорую цей факт;
3)    хочу з’ясувати стосунки.

25.            Я ґрунтовно готуюсь до уроків:
1)    зазвичай;
2)    інколи;
3)    завжди.

26.            У роботі для мене найважливіше:
1)    хороші стосунки з учнями;
2)    визнання колег;
3)    почуття власної необхідності.

27.            Успіх уроку залежить від мого фізичного й душевного стану:
1)    часто;
2)    інколи;
3)    ні.

28.            У дружніх стосунках з боку колег:
1)    я не сумніваюсь;
2)    впевненості немає;
3)    складно відповісти.

29.            Якщо учень висловлює свою думку, яку я не можу прийняти, то:
1)    намагаюся спрямувати його і пояснити його помилку;
2)    перевести розмову на іншу тему;
3)    намагаюся зрозуміти його точку зору.

30.            Я запізнююсь на роботу:
1)    постійно;
2)    рідко;
3)    ніколи не запізнююсь.
                                                                                                                                                 
                 31. Якщо в моїй   присутності незаслужено карають учня, то:
1)    я його захищаю;
2)    один на один зроблю зауваження колезі;
3)    вирішу, що втручатися некоректно.

31.             Робота дається мені ціною особливого напруження:
1)    зазвичай;
2)    інколи;
3)    рідко.

32.             У своєму професіоналізмі:
1)    у мене немає сумнівів;
2)    є сумніви;
3)    не доводилось замислюватися.

33.             По-моєму, в шкільному колективі найважливіше:
1)    дисципліна праці;
2)    відсутність конфліктів;
3)    можливість творчо працювати.

34.              відкладаю на завтра те, що необхідно зробити сьогодні:
1)    часто;
2)    інколи;
3)    ніколи.

35.             З висловлюванням «Я нічого не можу навчити цього учня, тому що він мене не любить»:
1)    згодний цілком;
2)    не згодний;
3)    щось в цьому є.

36.            Думки про роботу заважають мені заснути:
1)    часто;
2)    рідко;
3)    ніколи не заважають.

37.            На зборах і педрадах я виступаю з питань, які мене турбують:
1)    часто;
2)    інколи;
3)    віддаю перевагу тому, щоб слухати інших.

38.            Я вважаю, що вчитель може підвищити голос на учня:
1)    якщо учень на це заслуговує;
2)    складно відповісти;
3)    це неприпустимо.

39.            Правильний вихід з конфліктної ситуації я знаходжу:
1)    не завжди;
2)    не знаю;
3)    завжди.

40.            Під час канікул я відчуваю потребу в спілкуванні з учнями:
1)    так;
2)    ні;
3)    інколи.

41.            Я знаходжу в собі достатньо сили, щоб впоратися з труднощами:
1)    рідко;
2)    зазвичай;
3)    завжди.

42.            Мені доводилося виконувати накази людей не зовсім компетентних:
1)    так;
2)    не пам’ятаю;
3)    ні.

43.            Непередбачувані ситуації на уроках:
1)    тільки заважають навчальному процесу;
2)    краще ігнорувати;
3)    можна ефективно використати.

44.            Мені доводилось бути не зовсім щирим з людьми:
1)    так;
2)    ні;
3)    не пам’ятаю.

45.            У суперечці між учителем і учнем в душі я стаю на бік:
1)    учня;
2)    вчителя;
3)    зберігаю нейтралітет.

46.            На початку й наприкінці навчального року в мене проблеми зі здоров’ям:
1)    як правило;
2)    не обов’язково;
3)    проблем немає.

47.            Мої учні ставляться до мене з симпатією:
1)    так;
2)    не всі;
3)    не знаю.

48.            Вимоги керівництва не викликають у мене протесту, навіть коли здаються не зовсім обґрунтованими:
1)    не викликають;
2)    не знаю;
3)    викликають.

49.            Відповідати на деякі запитання мені було складно:
1)    так;
2)    ні;
3)    не пам’ятаю.

Бланк відповідей
1 блок
1
6
11
16
21
26
31
36
41
46

1











2











3











2 блок
2
7
12
17
22
27
32
37
42
47

1











2











3











3 блок
3
8
13
18
23
28
33
38
43
48

1











2











3











4 блок
4
9
14
19
24
29
34
39
44
49

1











2











3











5 блок
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50

1











2











3












Інтерпретація тесту «Психологічний портрет учителя»

1. Пріоритетні цінності вчителя
1.1. Якщо у ваших відповідях переважає перший варіант, то вам близькі інтереси учнів, їхні проблеми. Спілкування з ними для вас – не «виробнича необхідність» і не спосіб самоствердження, а духовна потреба. Учні безпомилково відчувають учителя, який готовий обстоювати їхні інтереси, і платять йому довірою і любов’ю. На ваших уроках, напевне, почуваються в безпеці й комфорті. Сприятлива емоційна атмосфера дає можливість творчої продуктивної роботи, зберігає здоров’я вам і вашим учням.

1.2. Якщо у ваших відповідях переважає другий варіант, то для вас важлива підтримка колег, їхнє визнання. В свою чергу колеги цінують вас не тільки як професіонала, а й як однодумця, який може зрозуміти їхні проблеми, підтримати. Проте діти найменше потребують вашої уваги, співчуття і підтримки. Можливо, діти не бачать у вас спільника, а ваші стосунки в кращому випадку не мають особистого відтінку, а в гіршому – пронизані почуттям недовіри й відсторонення, що ускладнює співпрацю в процесі навчання і виховання.

1.3. Якщо у ваших відповідях переважає третій варіант, то школа для вас – не основне. Можливо, коло ваших інтересів не вичерпується шкільними проблемами, є й інші можливості самореалізації. Ви уважно ставитеся до своїх проблем і хвилювань, розраховуєте на свої сили, шукаючи підтримку в собі й  поза школою. Або ви настільки самодостатні, що можете не залежати від думки колег і учнів, або робота забирає у вас стільки сил, що багато що стало вам байдужим.

2. Емоційний стан
2.1. Якщо у ваших відповідях переважає перший варіант, то робота в школі забирає у вас багато фізичних і духовних сил. Ви часто відчуваєте тривогу, безсилля, роздратування від неможливості змінити ситуацію. Можливо, ви ставите завищені вимоги до себе і оточення. Зміна ставлення до ситуацій, які виникають, дозволила б вам уникнути стресів, характерних для роботи вчителя, і покращити свій психологічний стан.

2.2. Якщо у ваших відповідях переважає другий варіант, то ви здатні сприймати стан другої людини, співпереживати їй завдяки підвищеній чутливості вашої нервової системи.  Ваш настрій залежить від зовнішніх факторів. Несприятливий збіг обставин може вибити вас з колії. В такому стані ви можете виявити роздратування, відчувати тривогу і безсилля, які негативно впливають  на ефективність вашої роботи. Не завжди у ваших силах змінити несприятливий збіг обставин, але керувати своїми емоціями потрібно вчитися.

2.3. Якщо у ваших відповідях переважає третій варіант, то ваш психоемоційний стан визначає ефективність вашої роботи. Ви володієте собою в екстремальних ситуаціях, здатні приймати правильні рішення й відповідаєте за їх наслідки. Ваша емоційна стабільність, передбачуваність і працездатність позитивно впливають на психологічний клімат у школі, якщо тільки за зовнішнім благополуччям і спокоєм не приховуються інші проблеми.

3. Самооцінка
3.1. Якщо у ваших відповідях переважає перший варіант, то вам притаманне позитивне само сприйняття. Ви видрізняєтесь творчим мисленням, здатні створювати на уроці атмосферу живого спілкування, розмовляючи з учнями і надаючи їм психологічну підтримку. Ви сприймаєте учня як особистість. Завдяки цьому можливий емоційний розвиток учнів, а їхнє уявлення про себе набуває реалістичного характеру. Ваша поведінка вирізняється спонтанністю, творчим підходом і демократизмом.

3.2. Якщо у ваших відповідях переважає другий варіант, то ваша самооцінка нестійка, вона суттєво залежить від зовнішніх обставин, настрою, думки інших. Позитивна оцінка вашої праці й позитивний настрій сприяє злету, у вас «виростають крила». Ви вільні, впевнені в собі, здатні впливати на дітей, формуючи в них позитивну особисту орієнтацію. Зниження самооцінки негативно впливає на ефективність взаємодії з оточенням, ускладнює вирішення професійних і життєвих проблем.

3.3. Якщо у ваших відповідях переважає третій варіант, то вам не завжди легко вступити у вільне спілкування з людьми. Як правило, ви применшуєте значення своєї особистості. У більшості випадків це супроводжується установкою на негативне сприйняття оточення. Це заважає спонтанно створити сприятливу творчу атмосферу на уроці. Почуваючись у класі впевненою, не відчуваючи необхідності психологічного захисту, ви легко приймете певну обмеженість особистих можливостей, а також обмеженість можливостей учнів.

4. Стиль викладання
4.1. Якщо у ваших відповідях переважає перший варіант, то ви, можливо, лідер в колективі і маєте репутацію «сильного педагога». Учень для вас - об’єкт впливу, а не рівноправний партнер. Ви самі приймаєте рішення, влаштовуєте жорсткий контроль за виконанням вимог, часто використовуєте свої права без урахування ситуації і думки учнів. Наявність авторитарних тенденцій у вашому стилі викладання не сприяє взаєморозумінню і творчій атмосфері уроку. Учні втрачають активність, самостійність, самооцінку. Ви виконуєте роль «учитель-керівник».

4.2. Якщо у ваших відповідях переважає другий варіант, то вам близька позиція миротворця. Як правило, ви намагаєтесь уникати душевного напруження, що супроводжує конфлікти. Ви нерідко відчуваєте провину й берете на себе чужу роботу. Організацію і контроль діяльності учнів здійснюєте без системи, виявляючи нерішучість. Ліберальний стиль не сприяє розвитку у дітей поваги до вчителя, продуктивності в роботі й відчуттю відповідальності. Ви ідете на великі жертви, але у вас росте відчуття незадоволення роботою, тривога, страх і невпевненість.

4.3. Якщо у ваших відповідях переважає третій варіант, то для вас учень – рівноправний партнер. Ви спонукаєте дітей до прийняття рішень, прислухаєтеся до їхньої думки, заохочуєте самостійність роздумів, враховуєте не тільки успішність, а й особисті риси учня. Основні методи впливу: порада, прохання, спонукання до дії. Для вас характерне задоволення своєю професією, високий ступінь сприйняття себе та інших, відкрите спілкування з учнями.

5. Достовірність відповідей
  Переважання варіантів 1-2 говорить, про високий ступінь вашої щирості і здатність об’єктивно оцінювати себе. Переважання відповідей варіанта 3 говорить про вашу залежність від соціально визнаних норм.

ІУ. Професійне зростання й наставництво

       Учитель перестає бути вчителем, якщо припиняє вчитися. Вчитель-професіонал хоче, вміє  вчитися і робить це постійно, систематично, а не ситуативно чи під тиском обставин.

       Тест «Шляхи розвитку»
У бланку відповідей якщо ви згодні, поставте « + », якщо не згодні «-  «
1. У мене часто з’являється бажання більше знати про себе.
2. Я вважаю, що в мене немає потреби в чомусь змінюватись.
3. Я впевнений у своїх силах.
4. Я вірю, що всі мої плани здійсняться.
5. У мене немає бажання знати свої плюси та мінуси.
6. У моїх планах я найчастіше сподіваюсь на щасливий випадок, ніж на себе.
7. Я хочу краще та більш ефективно працювати.
8. Я вмію примусити себе змінитися, коли це потрібно.
9. Мої невдачі частіше пов ’язані  з невмінням працювати.
10. Я цікавлюся думкою інших про мої риси та можливості.
11. Мені складно самостійно домогтися того, що задумано.
12. У будь-якій справі я боюся невдач та помилок.
13. Мої риси та вміння відповідають вимогам моєї професії.
14. Обставини сильніші за мене, навіть якщо я дуже бажаю щось змінити.

Бланк відповідей

ГПС

ГС
1

3

2

4

5

6

7

8

9

11

10

12

13

14

Всього

Всього


Ключ до обробки результатів: 1+,2+,3+.4+.5-,6-,7+,8+,9+,10+,11-,12+,13-,14-.
Підрахуйте кількість балів та занесіть на площину



ГПС
8

7

6

5

4 

А

Б

3


2

1

В







Г
0

1            2            3           4


       5            6              7             8
                                                                                                                          ГС

ГПС -  готовність пізнати себе;
ГС – готовність самовдосконалюватись

Площина А – «Можу, але не бажаю змінюватись». Ви маєте великі можливості до саморозвитку, вони більші за ваші бажання.

Площина Б – «Хочу знати себе і можу вдосконалюватись»

Площина В – «Не хочу знати себе і не хочу вдосконалюватись».

Площина Г = «Хочу знати себе, але змінити себе не можу».

У. Моральність , сумлінність, творчість

     Професіоналізм у роботі педагога – це, насамперед, людяність, гуманність, моральність. Учитель-професіонал не може поставити свої справи вище за людину.
     Професійна дія відрізняється від непрофесійної не тільки рівнем досконалості, а й ставленням до себе, до світу. Творити – це давати іншим людям добро, створювати щось корисне і приємне для інших.























1
6
11
16
21
26
31
36
41
46

1











2











3












2
7
12
17
22
27
32
37
42
47

1











2











3












3
8
13
18
23
28
33
38
43
48

1











2











3












4
9
14
19
24
29
34
39
44
49

1











2











3












5
10
15
20
25
30
35
40
45
50

1











2











3












1
6
11
16
21
26
31
36
41
46

1











2











3












2
7
12
17
22
27
32
37
42
47

1











2











3












3
8
13
18
23
28
33
38
43
48

1











2











3












4
9
14
19
24
29
34
39
44
49

1











2











3












5
10
15
20
25
30
35
40
45
50

1











2











3











Бланк відповідей

ГПС

ГС
1

3

2

4

5

6

7

8

9

11

10

12

13

14

Всього

Всього


Бланк відповідей

ГПС

ГС
1

3

2

4

5

6

7

8

9

11

10

12

13

14

Всього

Всього


Бланк відповідей

ГПС

ГС
1

3

2

4

5

6

7

8

9

11

10

12

13

14

Всього

Всього


Бланк відповідей

ГПС

ГС
1

3

2

4

5

6

7

8

9

11

10

12

13

14

Всього

Всього



Немає коментарів:

Дописати коментар