Методична скарбничка

Дитячий психологічний семінар «Учись учитись»



Темадіагностика увагимисленняпам’яті для учнів 5 – 8 класів



Автор: Кириловський І.Н. (вчитель математики, заступник директора з навчально – виховної роботи)



                                                        
с. Глухе 2017р.

       Задача психологічного семінару «Учись учитись» – це познайомити вас, діти з психологічними явищами як увага, мислення і пам'ять. І діти, і дорослі весь час навчаються, це процес нескінчений, життя без всебічного розвитку особистості неможливе.
  Увага, мислення і пам'ять – самі важливі  складові  для якісного навчання. Для того, щоб у вас сформувалася висока культура мислення на уроках і в житті, ви повинні розвивати ці три речі.
Діти, що радить вам мама, як ви йдете до школи? Мабуть, щоб ви були уважні на уроках, чітко виконували вказівки вчителя, були ввічливі, уважні при поясненні нового матеріалу.
      Головне правило, щоб ви не спішили додому, коли щось залишилось незрозумілим, просіть, щоб вам пояснили ще раз, і ваше прохання почують!
      Є така наука психологія, яку вивчають і шанують вчителі та батьки, не було б цієї науки, не було б і вчителів. Наука досить складна, вона вивчає внутрішній світ людини, її психічну діяльність, пам'ять, увагу, мислення а також психічні процеси, які відбуваються в організмі. Не було б психології – не було б спілкування між людьми. Іде розвиток дитини – іде зміна іі внутрішніх психічних процесів. Психологія вчить нас і дорослих і дітей бути ввічливими один до одного, дружити, працювати самим над собою, виховувати вольові якості, розвивати  свій кругозір, добре мислити, пам’ятати: що таке «добре», що таке «погано», формувати свій характер, розвивати мову.

Увага – це дверцята, куди входить усе. По словах педагога Ушинського увага – це ті двері, через які проходить все, що тільки входить душу людини з зовнішнього світу. Добре розвинута увага потрібна не тільки для успішного навчання, але й для роботи з любої спеціальності. Чи грається дитина, чи мислить учений, неодмінною умовою діяльності є увага. Наприклад ми пішли на роботу, звертаємо увагу на місцевість, пагорби, яри, рослинність, птахів.

Мимовільна увага виникає сама, без зусиль людини. Ви помічаєте, в що одягнений вчитель історії Ірина Євгенівна, Марина Олегівна, що вони принесли на урок або гурток.
Ви уважно слухаєте вчителя, якщо він розповідає про щось цікаве. Мимоволі замітили, що до школи під’їхав водовоз. Або Люлька натяг шапку Даші Лі.

Довільна увага виникає не сама собою, а в результаті вольових зусиль. Досить часто буває таке, що потрібно вивчити якийсь матеріал або розділ з предмету, який не викликає захоплення або інтересу, але ви розумієте, що він важливий і заставляєте себе бути уважними. Якщо ви зацікавились предметом, або розв’язуєте певне досить важке завдання, то у вас виникає післядовільна увага.
Як розвинута увага, можна прослідкувати на вплив таких факторів:

☻ яку кількість об’єктів може одночасно сприймати людина;
☻ скільки часу увага може бути сконцентрована на одному об’єкті;
☻ чи швидко проходить переключення одного об’єкту на інший;
Властивості уваги

1.Обєм                                                            3.Стійкість
2 Розподіл                                                       4. Концентрація
5. Перенесення

Дослід об’єму уваги №1
На столі знаходиться  20 предметів, накритих рядном. За одну мить ви повинні помітити деякі з них
Самооцінювання:
                               6-8     погано
                               9-11   добре
                               13-15 дуже добре
                               16-18 відмінно, поле зору як у фотоапарата


Дослід №2   
Концентрація уваги

В яких геометричних фігурах записані числа ? Відтворіть малюнок. Вкажіть суму чисел! (30)




Дослід №3 Обсяг уваги
Перед вами 14 букв, треба їх  запам’ятати а потім прорахувати коефіцієнт обсягу уваги. Формулу на дошку



Б

Г

Х

П

К

С

М

Ж

Н

Р

В


Ц

Л

Ф



Обсяг уваги:
Q=n/N
n – кількість перелічених вірно літер
N – загальна кількість літер
Q=0,7 – 0,8 – обсяг дуже добрий
Q= 0,5 - середній
Q= нижче 0,5 - низький






Довідкове бюро (Овдієнко Г.В.)
Пам’ятка – порада

1.    Використовуй в своїй роботі та навчанні всі види уваги;
2.    Не відволікайся від розпочатої справи;
3.    Основа уваги – розуміння;
4.    Інтерес підсилює увагу.

ІІ. Мислення

Карл Макс…  В науке нет широкой…
Складні форми мислення людини проходять через етапи аналізу, синтезу, індукції, дедукції, абстракції і систематизації.

Критерії мислення:

1.    Самостійність мислення.
2.    Широта переносу розумової діяльності.
3.    Проникнення в суть вивчаючих явищ.
4.    Швидкість розумової орієнтації при розв’язуванні задач.

         Визначено статистикою, що вчитель за робочий день проводить близько 300 мозкових операцій.
Діти, у вас при навчанні  процеси мислення проходять в формі переходу від чуттєво-конкретного, одиничного до абстрактно-системного.
Наприклад: на хімії ви вивчаєте HClHNO3H2 SO і приходите до поняття кислоти. На фізиці від поняття вектора прискорення, швидкості до поняття руху. На математиці від одиничних понять натурального,цілого,раціонального і ірраціонального ви приходите до поняття «Дійсні числа». Основні види мислення – логічне, алгоритмічне, аналітичне, абстрактне, уявне.
Я приведу приклад декількох задач, які включають всі види мислення.

Задачі – картинки.

Вправа на вставку числа в трикутник

Вправа на виключення лишньої фігури

Пам'ять
          Кожного дня ми взнаємо багато нового, з кожним днем збагачуються наші знання. Все , про що дізнається людина, може бути надовго збережено в її мозку. Наприклад – таблиця множення, Куликовська битва, творчість Джорджа Гордона Байрона, незабутні для Метенька вірші Омара Хайама, теорема Піфагора, структура атома.
Мозок не тільки зберігає наші знання, але й здатний відтворювати їх.
Процес запам’ятовування, збереження і наступного пригадування називається пам’яттю.
Мнемо – пам'ять. Грецька міфологія почитала Мнемозіму як богиню пам’яті. Богиня краси – Афродита. Богиня удачі – Фортуна.
О. Македонський знав 30 тис. війська по іменах. Академік Іоффе знав таблицю логарифмів. Автор «Капітала» К.Маркс знав 22 іноз. мови, Ленін – 9. Лев Толстой до 94 років зберіг пам'ять, вчив пів сторінки прози щоденно.
Пам'ять проходить в мозку 3 етапи :

1.    Запам’ятовування.
2.    Зберігання.
3.    Відтворення.
Види пам’яті:
1.    Слухова.
2.    Зорова.
3.    Рухова (моторна).
4.    Образна.
5.    Емоційна.
6.    Словесно-логічна.
7.    Сенсорна.
8.    Короткочасна.
9.    Довготривала.

Дослід №4. Рівень розвитку слухової пам’яті.

       Я зараз назву двозначних чисел. Ви повинні уважно їх прослухати, запам’ятати і записати в любому порядку.

22, 43, 40, 13, 88, 59, 61, 56.
Включити кодоскоп для перевірки.
(Якщо не менше 7, слухова пам'ять прекрасна)


Дослід №5 Ранкова зарядка.(швидкість реакції, моторна пам'ять)
Вправа : руки вгору – вниз – в сторони – вперед.(перевірити виконання)
Висновок : необхідно націлювати себе на виконання завдання!


Дослід №6. слухова пам'ять.

Пісня «Тумбалалайка». Зараз ви почуєте жартівливу пісню, складену колективом вчителів, сухайте дуже уважно, бо прийдеться відповідати на деякі питання, фіксуйте абсолютно все… Тумбалалайка
                                  ( жартівлива пісня)

1.За китайця я не піду, бо китайця я не люблю
  У китайця очі вузькі, я молоденька, люблю прямі
            
Приспів :Тумбалала тум бала –тумбалалайка…
             Тумбалала тум бала –тум балалайка, тум балалайка -  струни іграють
             Кого я люблю, ніхто не знає...

2. За шофера я не піду, бо шофера я не люблю,
   У шофера тепла кабінка, де повернешся – там друга жінка
  Тумбалала  тум бала –тумбалалайка…

3. За цигана я не піду, бо цигана я не люблю,
   У цигана вся жизнь на картах, я молоденька, люблю на жартах

4. За росіяна я не піду, бо росіяна я не люблю,
У росіяна одна куфайка, кірзові чоботи і балалайка.

5. За грузина я не піду, бо грузина я не люблю,
   У грузина ніс як корзина, морда здоровая, сам як дубина

6. І за артиста я не піду, бо артиста я не люблю,
  Бо у артиста  - натураліста, одна зарплата, а ролей триста!

7. За солдата я не піду,  бо солдата я не люблю,
   у солдата, крім автомата вся Україна, немає хати.

8. За журналіста я не піду,бо журналіста я не люблю,
    Бо в журналіста  одне намисто, мала зарплата, нічого їсти.

9. І за чужинця я не піду, бо  і чужинця я не люблю,
    Бо у чужинця, бо у чужинця  одна зневага до українця.

10. За мериканця я не піду, бо мериканця я не люблю,
      Хоч він і носить джинси фірмові,  але говорить на чужій мові.

11. Ну, і за турка я не піду, бо я і турка теж не люблю,
       Бо в того турка, бо в того турка,  жінка на жінці, а я як дурка.

12. І за мордвина   я не піду, бо і мордвина я не люблю,
      Бо у мордвина м’яка  перина, жінок, як пива у магазинах.

Приспів :Тумбалала тум бала –тумбалалайка…
             Тумбалала тум бала –тум балалайка, тум балалайка -  струни іграють
             Кого я люблю, ніхто не знає...

13. За українця , мамо, піду! Бо українця я люблю.
 У українця кучері в’ються , за ним дівчата юрбою            пнуться!

Приспів :Тумбалала тум бала –тумбалалайка…
             Тумбалала тум бала –тум балалайка, тум балалайка -  струни іграють
             Кого я люблю, тепер всі знають!!!
1.    Скільки куплетів у пісні?13
2.    Про якого жениха йде мова у 3 куплеті? Про цигана
3.    Що сказано про Американця?
4.    У яких персонажах співається про жінок? Шофер, мордвин, турок.

Дослід №7. Перевірка зорової пам’яті.

На плакаті 12 написаних цифр. Демонструється 35 сек. Потім прибираю, учні записують в зошиті по пам’яті.
(Якщо не менше 9, тобто 10 ы більше, зорова пам'ять хороша)
Визначити % по школі зорової пам’яті.



Дослід №8. Точність зорової пам’яті.
        
        За 1 хвилину запам’ятати 20 предметів, зображених на малюнку, а потім назвати, записати в такому ж порядку.
Визначте % вірно названих фігур.
Число, яке ви назвали вірно: n:20۰100(на дошку) %
90% - 100% - відмінно
70% - 90% - дуже добре
50% - задовільно
10% - 20% - дуже погано.



Дослід №9.
Перевірка смислової пам’яті. Словесно-логічний зв'язок.

Повільно читаю 10 пар слів, між якими є логічно- смисловий зв'язок.

Школа – клас
Їдальня – вареник
Ліс – ведмідь
Годинник – час
Змія – пустеля
Сіно – коза
Гривня – ярмарок
«2»-ка  - лозина
Злочинець – вор
Клоун – сміх
(6 угаданих пар, смислова пам'ять задовільна. 8-9 – прекрасна. Коефіцієнт 0,6, 0,8-0,9)
Визначити процент учасників. Калькулятор.

Довідкове бюро.
Наслідки психологічного семінару «Вчись витись» в процентному і індивідуальному відношеннях:

1.    Об’єм уваги. Всього учнів:
·       6-8 – погано    (учн.)    %
·       9-11 – добре    (учн.)     %
·       13-15 – дуже добре   (учн.)     %     
·       16-18 – відмінно –     (учн.)      %

2.    Концентрація уваги.
Відтворимо малюнок учнів –    . Складають           - %

Довідкове бюро.
Пам’ятка-порада.

1.    Використовуй в своїй роботі всі види уваги.
2.    Не відволікайся від розпочатої справи.
3.    Основа уваги – розуміння.
4.    Інтерес підсилює увагу.

3.Рівень розвитку слухової пам’яті.
7 і більше; учнів –          %                            було –                           

4.Перевірка зорової пам’яті.
9 і більше; учнів –             %                         було   

5.Смслова пам'ять. Словесно-логічний зв'язок.
Коефіцієнт 0,6 – задовільно. Учнів –         %              було
0,8-0,9 – відмінно. Учнів –           %                               

                                           Довідкове бюро.
Пам’ятка порода.

1.     Прочитати параграф, виділити в ньому основні положення, які треба запам’ятати.
2.     Виділені автором основні положення запам’ятати або записати в зошиті.
3.     Текст учбового матеріалу необхідно прочитати 1-2 рази, а потім спробувати переказати.
4.     Учням з низькою технікою читання необхідно читати текст 3-4рази .


Поради психотерапевтів.
Щоб мати хорошу пам’ять, треба тренувати уяву, зосередженість, вміти аналізувати.

1.    Візьміть картину художника, уважно роздивіться, запишіть, що ви побачили. А потім подивіться ще раз і ви побачите, що багато чого з першого разу не помітили. Така вправа тренує увагу і пам'ять.
2.    Спостерігайте за рухом секундної стрілки 30секунд, а потім довше, до 3 хвилин. Корисно це робити перед сном, коли мозок стомлений і важко зосередитись.
3.    Навчіться  «відключатися», дивіться на чистий листок паперу, не думаючи ні про що. Цей стан необхідний для закріплення вольового контролю. цей прийом дозволяє відпочити нервовій системі, заспокоїтись.



Немає коментарів:

Дописати коментар