Методична скарбничка

«ШКОЛА КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ’Я » - ШКОЛА ЖИТТЄВОГО УСПІХУ В УМОВАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ОСВІТИ



«ШКОЛА КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ’Я » -  ШКОЛА ЖИТТЄВОГО УСПІХУ В УМОВАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ОСВІТИ
____________________________________________________________



                                                       Проект підготував
                        Кириловський Ігор Нафанович, заступник директора з НВР
    Глухівського навчально – виховного комплексу
      Томаківського району Дніпропетровської області
                          Науковий керівник : Чириченко Л.Ф.                     
                                                                               








                                                       с. Глухе– 2013






Зміст

Вступ


Розділ І.Формування ціннісної мотивації учнів Глухівського НВК до                   здорового способу життя

      Розділ ІІ.  Принципи діяльності Школи культури здоров’я
     Розділ ІІІ. Організація і контроль харчування
      Розділ ІY.Здоров’язберігаючі аспекти:
      Розділ Y. Карта реалізації проекту
      Висновки
     Список використаної літератури

















Вступ
У системі освіти України на сучасному етапі відбуваються складні і неоднозначні процеси оновлення. Поряд з досягненнями, пов'язаними, в першу чергу, з можливістю свободи вибору програм, технологій навчання, появою інноваційних, альтернативних освітніх методик, в останні роки особлива увага приділяється питанню здоров'я школярів. У численних дослідженнях медиків, психологів, педагогів переконливо доводиться негативний вплив існуючої системи навчання на здоров'я та розвиток підростаючого покоління, робиться висновок про те, що дана проблема стала, по суті, ключовою в стратегії подальшого розвитку як вітчизняної школи, так і всієї держави в цілому. Невисокий рівень фінансування освіти, убога матеріально-технічна база шкіл,особливо в сільській місцевості,  не дозволяють організувати навчально-виховний процес на уроці відповідно до гігієнічних вимог, використовувати засоби, що знижують надмірну інтенсивність розумової праці школярів і втому від навчального навантаження.
Інтеграція України у світовий освітній простір вимагає постійного вдосконалення національної системи освіти, пошуку ефективних шляхів підвищення якості освітніх послуг, апробації та впровадження інноваційних педагогічних систем, реального забезпечення рівного доступу всіх її громадян до якісної освіти, модернізації змісту освіти і організації її адекватно світовим тенденціям і вимогам ринку праці, забезпечення безперервності освіти та навчання протягом усього життя, розвиток державно-громадської моделі управління.   

Головна ідея проекту полягає у створені учням  на основі принципів випереджуючої освіти умов рівного доступу до якісної освіти, яка забезпечуватиметься  трьома міні – проектами: «Земля – єдиний цільний організм», «Психічне та емоційне розвантаження учнів», «Диференційований підхід до фізичного та духовного здоров’я школярів».

Актуальність і філософія створення «Школи культури здоров’я» в умовах випереджаючої освіти.
    У 1992 році в Ріо-де-Жанейро під час Всесвітньої зустрічі на вищому рівні було зазначено, що люди є головною турботою суспільства сталого розвитку, вони мають право на здоров'я, продуктивне життя і гармонію з природою.  
   На Всесвітньому саміті ООН із проблем сталого розвитку у Йоганнесбурзі у вересні 2002 року були прийняті рекомендації Генеральної Асамблеї ООН щодо розгляду питання про проголошення Десятиліття освіти для сталого розвитку (параграф 117-й Плану реалізації), а у грудні 2002 року Генеральною Асамблеєю прийнята Резолюція «Про Декаду ООН з освіти для сталого розвитку, починаючи з 1 січня 2005 року» (2005 - 2014).
     Зобов’язання Української держави щодо переходу до сталого розвитку на національному рівні, підтверджені, зокрема, на саміті в Йоганнесбурзі 2002 року, передбачають розробку як концептуально-доктринальних засад державної політики сталого розвитку у різних сферах, так і практичних програм та проектів з її реалізації. Постановою Кабінету Міністрів України за № 634 затверджено Комплексну програму реалізації на національному рівні рішень, прийнятих на Всесвітньому саміті зі сталого розвитку, на 2003-2015 роки, складовими якої є системна перебудова вітчизняної освіти на засадах сталого розвитку.
     Сьогодні сучасному суспільству потрібен не виконавець, а творець, людина, яка здатна жити повноцінним життям в інноваційному просторі сьогодення і своєю діяльністю цей простір створювати. Ось чому проектування має виняткове значення на рівні освітньої практики. Проектне навчання можна вважати проблемним і розвивальним, оскільки воно формує мотивацію до творення і перетворення себе.
Підготовка дитини до здорового способу життя на основі здоров'язберігаючих технологій має стати пріоритетним напрямом у діяльності кожного освітнього закладу, особливо для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. За даними лікарів Томаківської ЦРЛ лише 14% дітей практично здорові, 50% мають функціональні відхилення, 35-40% мають хронічні захворювання. Кількість дітей, які вже в початкових класах виявляються не в змозі за відведений час і в необхідному обсязі засвоїти програму, коливається від 20% до 30% від загальної кількості учнів.
Здоров'я школяра -
поняття комплексне. Воно залежить від соціально-економічного становища дітей, екологічної обстановки в місці їх проживання, якості харчування, медичного обслуговування, профілактичної роботи з дітьми медичної  сестри і педагогів, системи оздоровчих заходів. Навчити берегти своє здоров'я, вести здоровий спосіб життя - завдання батьків і навчального закладу. Це може виражатися через безпосереднє навчання дітей елементарним прийомам здорового способу життя (профілактичним методикам - оздоровча, пальчикова, дихальна гімнастика, та інше); прищеплення дітям елементарних навичок гігієни (миття рук, використання носового платка при чханні і кашлі); через здоровязберігаючі технології процесу навчання та розвитку з використанням фізкультхвилинок і рухливих ігор; провітрювання, вологого прибирання приміщень;  вітамінотерапії;  музики; чергування занять з високою і низькою активністю; через спеціально організовану рухову активність дитини (заняття оздоровчою фізкультурою, рухливі ігри)..
І.Формування ціннісної мотивації учнів Глухівського НВК до здорового способу
життя
Формування ціннісної мотивації учнів Глухівського НВК до здорового способу життя, виховання здорової людини - процес досить складний і суперечливий. На нього впливають умови розвитку держави, громадська думка, тобто найчастіше ті чинники, що не залежать від школи. Орієнтація і стан сімейного виховання не завжди допомагають вчителям у цій роботі. Збільшення кількості проблемних родин, зайнятість батьків власними проблемами добування засобів до існування, звідси - несумлінне виконання виховних функцій. До того ж, за результатами анкетувань та  досліджень готовності учнів до навчання, проведених класними керівниками НВК, багато дітей саме в родині здобувають перший негативний життєвий досвід., Тому слід не один рік працювати над тим, щоб кожна дитина усвідомила той факт, що стан здоров’я і творчих можливостей людини майже на 70 % залежить від неї самої, від рівня і стилю її життя, від її власної культури здоров’я і тільки на 30 % - від чинників зовнішнього середовища, а також те, що здоров’я є основною життєвою цінністю людини.
Звичайно, вирішення проблеми збереження здоров'я дітей та підлітків потребує кропіткої роботи всіх зацікавлених у цьому: педагогів, лікарів Томаківської ЦРЛ, батьків, представників громадськості. Однак особливе місце та відповідальність із оздоровчої діяльності відводиться освітній системі, яка повинна й має деякі можливості для того, щоб зробити навчально-виховний процес здоров’язберігаючим, і в цьому випадку мова йде вже не просто про стан здоров’я  школярів Глухівського навчально – виховного комплексу, а про майбутнє нашої держави.
Факти для роздумів
Ø 90% усіх підлітків мають відхилення в загальному стані здоров’я, з них 20% страждають на два і більше захворювань.
Ø Щодня у світі 16 тисяч людей стають ВІЛ – інфікованими. За станом більшість інфікованих – молоді люди – 15% діти та підлітки. СНІД намагається відняти життя в енергійних, молодих, красивих і талановитих.
Ø Кожні 7 хвилин одну дитину заарештовують за наркотики. Для нашої країни проблема наркотиків є досить гострою. За офіційними даними, в Україні близько 70 тисяч наркозалежних. Зважаючи на те, що факт вживання наркотиків здебільшого підраховується, реальна кількість споживачів наркотиків принаймні у 10 разів більша. 90% з них – молодь віком до 25 років.
Ø В Україні курять до 40% хлопців і дівчат віком до 18 років. Це ті, кому законом не дозволено продавати алкоголь і цигарки.
Ø Кожну годину троє наших громадян захворюють на туберкульоз.
Ø Кожну годину одна людина помирає від цієї небезпечної хвороби.
Ø Нині в світі щосекунди одна людина інфікується, а кожних 10 секунд помирає від туберкульозу. У 1993 році Всесвітня організація охорони здоров’я  (ВООЗ) проголосила туберкульоз глобальною небезпекою.
Ø Епідемії ВІЛ і туберкульозу посилюють одна одну. Туберкульоз скорочує життя багатьох  ВІЛ-позитивних людей, а ВІЛ сприяє поширенню туберкульозу.
В Україні щодня виявляють 82 нових випадки захворювання на туберкульоз, щороку 10 тисяч людей помирають від цієї недуги. В остання десятиліття удвічі зросла захворюваність дітей і підлітків на туберкульоз. Від чого ж залежить наше здоров'я?
Наше здоров'я залежить від таких основних чинників:
• Спадковості - на 20 %,
• Рівня медицини - на 10 %,
• Екології - на 20 %,
• Способу життя - на 50 %.
Цільова мета нроекту:
Формування та розвиток у всіх суб’єктів освітнього процесу культури здоров’я як цілісної категорії, та створення в НВК умов, що її формують. Місія: формування середовища, в центрі якого - здоров’я та гармонійний розвиток кожної дитини. 

Пріоритети:
☻Виховання школяра в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих, як до найвищої людської цінності, формування у дітей свідомої мотивації здорового способу життя.
☻Допомога учням в оволодінні стратегією життєвого проектування, самовираження, самореалізації та самооцінки власної діяльності.
☻Орієнтація учнів на формування здорового способу життя через екологічну свідомість.
ІІ.Принципи діяльності Школи культури здоров’я
послідовністьу діях педагогів, батьків, громадськості;
системністьу просвітницькій роботі;
природовідповідність: врахування вікових та індивідуальних особливостейкожного вихованця
об'єктивністьі достовірністьінформації, що використовується;
 єдністьповаги та вимогливості до особистості;
саморозвиток особистості, формування навичок здорового способу життя;
 свобода вибору особистості (участь у колективній діяльності, право на власну думку тощо).
Ефективність формування здорового способу життя вимагає активного залучення учнів до здоров’язберігаючого навчального процесу, формування в них активної позиції щодо зміцнення і збереження власного здоров’я. Об’єктом дослідження є процес навчання та виховання школярів Глухівського навчально – виховного комплексу в умовах випереджуючої освіти для сталого розвитку.
Складові моделі здоровязберігаючої діяльності:
•  корекція порушень соматичного здоров'я з використанням комплексу оздоровчих  заходів без відриву від навчального процесу;
різноманітні форми організації навчально-виховного процесу з урахуванням їх психологічного та фізіологічного впливу на учнів;
 контроль за виконанням санітарно-гігієнічних норм організації навчально-виховного процесу; нормування навчального навантаження та профілактику перевтоми учнів;
•  психолого-педагогічний моніторинг стану здоров'я, фізичного і психічного розвитку учнів;
•  розробка та реалізація виховних заходів із формування в учнів навичок ведення здорового способу життя та профілактики шкідливих звичок;
• допомога  учням у подоланні стресів, стану тривоги; сприяння гуманному ставленню до власного  здоровя ; формування доброзичливих відносин в класному колективі;
• організація та контроль за дотриманням збалансованого харчування всіх учнів школи;
•  заходи, що сприяють збереженню та зміцненню здоров’я вчителів та учнів, створення умов для їх гармонійного розвитку


Предметом дослідження є зміст, форми та методи інтеграції Державного стандарту з фізичної культури  та валеологічної освіти.



Завдання:
Ø Аналіз можливостей навчально – виховного комплексу забезпечити валеологічне навчання та виховання учнів.
Ø Виховання соціально адаптованої, відповідальної та стратегічно мислячої особистості.
Ø Створення моделі школи випереджаючої освіти для сталого розвитку.
Ø Підвищення кваліфікації педагогів щодо проектної діяльності.
Ø Створення умов для розвитку мислення, орієнтованого на стале майбутнє та відповідні життєві  цінності та пріоритети.
Ø Обґрунтування методичних рекомендацій для навчальних закладів щодо організації здорового способу життя дітей.
Методи:
Ø Теоретичний  та методичний аналіз літератури.
Ø Пошуково – дослідницький.
Ø Моніторинг, анкетування, тестування.
Термін реалізації проекту чотири роки.
Перший етап – організаційний.
Другий етап – практичний, дослідницький
Третій етап – ккорегуючий. 
Четвертий етап - підсумковий
   Проведення аналізу даних моніторингового дослідження, підготовка методичних рекомендацій для вчителів НВК  щодо організації валеологічного навчання та виховання школярів. Поширення досвіду.
Засоби реалізації проекту «Формування валеологічного мислення на основі принципів випереджуючої освіти для сталого розвитку».
Ø Добір доцільних до кожної вікової групи форм і методів діяльності.
Ø Розробка та організація режиму навчальної та виховної діяльності в системі ШКОЛА - ДНЗ (розклад занять, планування роботи харчоблоку, роботи факультативів, дитячої організації «Сузір’я»)
Ø Науково-методичне забезпечення реалізації проекту(наявність необхідної літератури).
Ø Створення сприятливих умов роботи педагогів.
І етап організаційний, основне завдання:
2011 – 2012н.р.
Створення організаційно-педагогічних умов, які забезпечать психічне здоров’я і комфорт учнів, вивчення методичної літератури
Засоби і методи реалізації:
-       Створення кабінету оздоровчої гімнастики,
-       тренінги;
-       екологічні рейди;
-       проект «Чи добра вода у Глухому»;
-       туризм;
-       акція «Посади своє дерево»;
-       акція «Пташина їдальня»;
Основна роль у здоров’язберігаючій діяльності Глухівського НВК відводиться грамотній організації навчального процесу. Колектив школи працює за моделлю здоров’язберігаючого середовища, найбільш значимими компонентами якої є:
►створення комфортних умов навчання (розклад уроків, перерв, режимні моменти);
►використання оздоровчих методик, які регулюють рухову активність, і прийомів  розумової і фізичної працездатності.
Школа працює в режимі 5-денного тижня, 6-й день - оздоровчий, що є найбільш сприятливим для виконання задач по інтеграції оздоровчого процесу в навчальний. До навчального плану включені уроки з ОЗ, етики, основ здоров’я. У режим роботи школи в обов’язковому порядку введені ранкова зарядка о 730, фізкультхвилинки, динамічні паузи на кожному уроці, 20-хвилинна рухлива перерва після 3-го уроку.
Педагогами школи розроблені та використовуються на кожному уроці оздоровчі динамічні паузи, які допомагають поновити розумову та фізичну працездатність.
Також розроблено вправи для психологічного розвантаження учнів на кожному уроці.

Очікувані результати
ü стимулювання та мотивація навчальної діяльності,
ü переорієнтація мислення на стале майбутнє та відповідні смисложиттєві цінності і пріоритети;
ü вміння дітей приймати самостійно рішення щодо збереження довкілля;
ü зміна поведінки та характер мислення дітей щодо цілісності природного оточення;
ü підвищення обізнаності молоді щодо розуміння значення сталості як основи збереження довкілля та умов життя людини;
ü гармонізації стосунків між людиною та природним середовищем;

ІІ етап – практичний, дослідницький
Основне завдання: Реалізація наукової організації навчальної праці, харчування та відпочинку учнів.
Завдання:
·        зниження емоційного дискомфорту у дітей;
·        формування прийомів релаксації;
·        розвиток навичок саморегуляції та самоконтролю поведінки;
·        зняття м’язового напруження;
·        дати кожній дитині можливість відчути себе в центрі уваги;
·        навчити вправам із розслаблення м’язів рук, ніг, тулуба;
·         формування адекватної самооцінки;
·        розвиток умінь подолання життєвих труднощів.

1.Модель екологічно комфортного освітнього середовища з використанням технології реабілітації працездатності школярів реалізується шляхом оптимізації і гуманізації навчального процесу, які можливі через:
  застосування різнорівневого навчання;
  глибоку диференціацію та індивідуалізацію навчання;
•  широке використання сучасних інноваційних педагогічних технологій;
•  створення фізичного, фізіологічного, психічного комфорту для учнів;
•  забезпечення позитивної мотивації навчання шляхом створення можливості успіху для                  кожного учня;
•  розумне зменшення обсягу домашніх завдань із метою запобігання перевантаження учнів.
Важливою умовою проведення уроків є застосування на заняттях здоров'язберігаючих технологій, що вимагає:
•  урахування періодів працездатності учнів на уроках;
•  урахування вікових і фізіологічних особливостей дітей на уроках;
•  наявність емоційних розрядок на уроках;
•  використання оздоровчо-фізкультурних пауз на уроках.
ІІІ.Організація і контроль харчування
Для збереження здоров’я учнів велике значення має організація раціонального харчування. У школі проводиться безкоштовне харчування дітей 1-4-х класів, яке відповідає дієтичним вимогам і фізіологічним потребам дітей і підлітків.
При створенні раціону харчування для учнів дотримується збалансування енергетичної цінності вмісту білків, жирів і вуглеводів. Щодня медичною сестрою Сютрик М.О. проводиться аналіз меню. Строго виконуються всі необхідні умови санітарного контролю. Для активізації захисних функцій організму проводиться вітамінізація.
Організацію здорового відпочинку дітей сьогодні взяла на себе школа. Причому сплановано цей відпочинок так, щоб кожний учень знайшов собі цікаве і змістовне заняття. Тому пропонуються вечори відпочинку, засідання клубів за інтересами, дебати, змагання ерудитів, "круглі столи" активних читачів, шкільні вистави. Цим займається відділ внутрішніх справ і відділ охорони здоровۥя, спорту, туризму у/с «Сузір’я».  Але найбільш корисним є відпочинок на спортмайданчику ДНЗ або в спортивному залі.Створено широкий спектр можливостей оздоровчого відпочинку: спортивні секції, свята.Про системну роботу спортивно-оздоровчого напряму свідчить план оздоровчої роботи, який пропонує широкий спектр різних заходів: турпоходи, дні здоров’я, свята рухливих ігор, веселі старти, старти надій, спортивні змагання, спартакіади. У суботу під керівництвом педагогів учні мають можливість займатися в залі школи улюбленим видом спорту.
Створення максимально - можливих санітарно - гігієнічних умов.
Для збереження здоров’я важливу роль відіграє дотримання санітарно-гігієнічних умов:
·       режим вологого прибирання (після 2-го та 4-го уроку);
·        створення куточку гігієни (місця для миття рук);
·        облаштовано фонтанчик для пиття;

Очікувані результати:

ü покращення емоційного стану дітей;
ü зниження страхів;
ü зростання рівня соціальної компетентності і здібності до вирішення проблемних ситуацій;
ü зміна позиції дитини в напрямку подолання пізнавального і особистісного егоцентризму і послідовної децентрації;
ü відновлення психічного балансу;
ü поліпшення функціонування органів дихання;
ü зниження ЛОР захворювання.

Третій етап – корегуючий.  Впровадження культури здорового способу життя. Загальношкільні комплексні завдання в системі «школа – ДНЗ»:
·         актуалізація та розв’язання  проблем розвитку школи і дитячого садка;
·         вироблення практичних шляхів їх рішення;
·         активізація інноваційної діяльності вихователів ДНЗ та вчителів школи;
·         створення умов для переходу навчання до сталого розвитку на національному рівні.
Завдання, вирішуванні адміністрацією школи під час реалізації ІІІ етапу проекту:
Ø підвищення рівня компетентності педагогів в області сучасних освітніх та інформаційно – комунікативних технологій,
Ø організація співробітництва між школою та жителями сіл Долинське, Новий мир,
Ø практична реалізація моделей сталого розвитку та формування відповідних норм і стилів життя у повсякденному досвіді дитини,
Ø налагодження взаєморозуміння та постійного діалогу між вчителями та учнями.

Засоби і методи реалізації:
-       природні сили (сонце , повітря, вода);
-        режим харчування, праці і відпочинку;
-        ранкова гімнастика;
-       уроки фізкультури;
-        позакласна робота.

Зміст діяльності:
·        створення спортивного майданчика з сучасним обладнанням;
·         знайти можливість приміщення під кабінет психоемоційного розвантаження;
·        провести діагностування та анкетування школярів;
·        завести щоденник здоров’я;
·        проводити профілактичну роботу, спрямовану на запобігання шкідливих звичок, поширення інфекційних захворювань із залученням працівників відповідних служб.
·        тренінгові заняття з основ здоров’я;
·        навчання учнів, батьків, педпрацівників із питань формування здорового і безпечного способу життя на засадах  розвитку життєвих навичок

 

Очікувані результати:

ü очищення організму та зміцнення його захисних функцій;
ü поліпшення розумового та психологічного здоров’я дітей;
ü стимулювання імунної активності;
ü поліпшення функціонування органів травлення;
ü попередження нових захворювань;
ü виховання високоерудованої й культурної особистості, що прагне до самовдосконалення.
ІY.Здоров’язберігаючі аспекти:
а) озеленення (вибір квіткових композицій, рослин, які мають терапевтичний ефект);
б) кольорова гама, яка підтримує позитивний психоемоційний фон;
в) створення умов для провітрювання класів та коридорів.
Включення учнів до свідомої діяльності з формування культури здорового способу життя. Це уроки з ОЗ, усні журнали, виховні години, конкурси екологічних агітбригад, конкурси антиреклам, малюнків, захисти рефератів. У школі випускається своя газета "Шкільний портал», створений агітаційний стенд  «Факел» про спортивні досягнення наших учнів та Томаківської ДЮСШ, постійно випускаються санбюлетені з профілактики захворювань,  впроваджується Комплексна програма формування навичок здорового способу життя серед дітей та молоді (за проектом"Рівний рівному") та "Я - моє здоров’я - моє життя".
Додаток 1

Школа культури здоров я
Створення комфортних умов навчання
Харчування, фітотерапія
Уроки етики, ОЗ, фізкультурии-ри
Співпраця   з Шевченк. ФАП
Санітарно-гігієнічні вимоги
Рухова активність
Правила здорового способу життя
НОП учня
Оздоровчі сили природи

 Сутнісна характеристика здоров’язберігаючих технологій

Мета існування НВК - підготовка дітей до життя. Кожен учень має отримати під час навчання знання, що знадобляться йому в майбутньому житті. Здійснення означеної мети можливе за умови запровадження технологій здоров’язберігаючої педагогіки.
Кожен вчитель Глухівського НВК, володіючи сучасними педагогічними знаннями, при постійній взаємодії з учнями планує й організовує свою діяльність з урахуванням пріоритетів збереження та зміцнення здоров’я всіх суб’єктів педагогічного процесу. У своїй роботі він звертається до різноманітних педагогічних технологій.
 Під здоров’язберігаючими освітніми технологіями треба розуміти всі педагогічні технології, які не шкодять здоров’ю учнів. Здоров’язберігаючі технології  забезпечують дітям та вчителям безпечні умови перебування, навчання та роботи в загальноосвітньому закладі..Усі педагогічні технології, якими користуються вчителі на уроці, можуть бути визначені (кількісно чи якісно) за ступенем впливу їх на здоров’я учнів.
Оздоровчі - технології, спрямовані на зміцнення фізичного здоров'я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музикотерапія.
Технології навчання здоров’ю - гігієнічне навчання (раціональне харчування, догляд за тілом тощо); формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо); профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами; статеве виховання
Здоров’язберігаючі технології – це :
·   сприятливі умови навчання дитини в школі (без стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
·  оптимальна організація навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних вимог);
·   необхідний достатній та раціонально організований руховий режим. Комплексна програма здоров’я, що запроваджується в дитячому коллектив Глухівського НВКі,  складається з таких компонентів:
☻    уроки ОЗ, єтики (елементи валеологічної освіти);  (вч.Луцева А.О., Овдієнко Г.В.)
    фізичне виховання; (вч. Туманов І.С..)
    робота медичної сестри; (Сютрик М.О.)
   контроль  харчування; (Боровик Н.В., Сютрик М.О.)
  робота спортклубу «Факел»(Томаківська ДЮСШ) (Бурлака С.В.)
   відділ охорони здоров’я, спорту, туризму(у/с «Сузір’я») (Кириловський І.Н.)
  участь батьків та громадськості. (Євтушок Т.Ю.)
Мета всіх здоров'язберігаючих освітніх технологій - сформувати в учнів необхідні знання, вміння та навички здорового способу життя, навчити їх використовувати отримані знання в повсякденному житті
Група засобів, яка використовується при впровадженні здоров’язберігаючих технологій:
1.      Рухова спрямованість (фізичні вправи, фізкультхвилинки, динамічні перерви, лікувальна фізкультура, рухливі ігри та ін.);
2.      Оздоровчі сили природи (сонячні та повітряні ванни, водні процедури, фітотерапія, інгаляція, вітамінотерапія);
3.       Гігієнічні (виконання санітарно-гігієнічних вимог; особиста та загальна гігієна, дотримання режиму дня та режиму рухової активності, режиму харчування та сну та ін.).
Додаток 2
Система оздоровчих вправ в початковій школі
фізкультхвилинка
Пальчикова гімнастика
Психогімнастичні вправи
Дихальні вправи
Щіточковий масаж
Горіховий      масаж
Точковий масаж

Y. Карта реалізації проекту 
№п/п
Зміст заходу
Термін виконання(роки)
Виконавець
примітка
1.
Закупівля науково-методичної літератури щодо реалізації здоров’язберігаючих технологій

2011-2012 рр.

Адміністрація НВК

2.
Дні здоров’я, туристичні походи
2011-2015 рр.
Луцева А.О Панов С.М.
Щорічно, 2 рази на рік
3.
Військово – спортивна гра «Зірниця»
2011-2015 рр.
КириловськийІ.Н.
Щорічно в травні
4.
Шкільні спортивні свята
2011-2015 рр.
ПановС.М., Кисла М.О.

5.
Бесіди про здоров'я  з учнями

2011-2015рр
Класні керівники 1 – 9 класів
Один раз на місяць
6.
Ведення листків здоров’я, висвітлення оздоровчої інформації в газеті «Шкільний портал»
2012-2013 рр.
Кисла М.О.
Один раз на 2 місяці
7.
Створення кабінету для тренінгів згідно сучасних вимог
2013р.
Овдієнко Г.В.

8.
Інтегрований захід на тему «Ми за здоровий спосіб життя»
2012р.
ПановС.М., Овдієнко Г.В., Ярова Н.М.
жовтень
9.
 Заходи санітарно-гігієнічного характеру, пов'язані з респіраторно-вірусними інфекціями, зокрема грипом. Випуск сан бюлетенів

2012-2015 рр
СютрикМ.О.,у/с «Сузір’я»
Листопад, грудень
10.
Класні години «НОП школяра»
2012-2015 рр
Класні керівники
Один раз в семестр
11.
Педагогічні читання щодо підвищення кваліфікації вчителів з питань формування здорового способу життя та активного дозвілля учнів
2012-2014 рр
Боровик Н.В.
Один раз в семестр
12
Залучення підлітків до спортивного клубу «Факел»
2012-2015рр
Бурлака С.В.

13.
Реконструкція спортзалу, забезпечення спортивним інвентарем
2012
Бурлака С.В., адміністрація ДЮСШ
Вересень
14.
Забезпечення класоводів аптечками першої допомоги
2012р
Боровик Н.В., Сютрик М.О.
Протягом року
ІY етап підсумковий. Основні завдання:
1.     Підвищення рівня здоров'я, поліпшення якості життя і соціальної адаптації  учнів НВК шляхом корекції;
2.     Обгрунтування  закономірностей формування індивідуального здоров'я та умов його збереження та зміцнення;
3.     Формування у школярів нового духовно-творчого мислення;
4.     Формування практично здорової, активної та творчої людини, здатної впродовж всього життя самостійно зберігати, розвивати і підтримувати своє здоров'я на належному рівні.
Очікувані результати:

·         розвиток високого рівня соціальної мобільності дітей, виховання в них культури інноваційності та успішності, що сприятиме більшої адаптації до динаміки життя у сучасному постіндустріальному суспільстві;
·         прищеплення навичок розумного ресурсо- та енергоспоживання, раціонального використання предметів споживання, зменшення марних витрат сировини;
·         формування гуманістичних цінностей та пріоритетів, заснованих на ідеї самоцінності кожної особистості, її права на відмінність.
Висновки
Працюючи над реалізацією завдань проектно цільових програм, наш колектив ніколи не забуває, що школа - це простір життя дитини; тут дитина має не готуватися до життя, а жити; школа має бути для учня, а не учень для школи.
Збереження здоров’я дітей, формування в них свідомого вибору здорового способу життя є нині чи не найактуальнішою проблемою, для розв’язання якої необхідна розробка і послідовне запровадження принципово нових підходів до змісту і структування освітніх завдань. Обов’язковим компонентом нової системи національної освіти мають бути знання про формування, збереження і зміцнення здоров’я, гігієнічне виховання населення. Цей компонент робить можливе врахування принципово нових, валеологічних вимог до всього змісту освіти, формування валеологічної свідомості громадян нашої держави, культури здоров’я особистості . Таким чином , проблема формування у школярів позитивної мотивації на здоровий спосіб життя є надзвичайно актуальною. Її актуальність пояснюється кризовим станом , що спіткав наше суспільство. Глибока соціально - економічна криза, глобальні, передусім екологічні проблеми, слабка матеріально – технічна база і недосконала структура системи охорони здоров’я в нашій країні сприяли виникненню самої галузі – педагогічної валеології, яка покликана забезпечувати належний валеологічний рівень учнів, формувати  них потребу бути здоровим, стійкі мотиви на здоровий спосіб життя та валеологічну поведінку.
Результатом проектної діяльності вчителів, організованої у шкільному освітньому просторі, є:
·         формування проектної культури педагогів;
·         актуалізація проблем розвитку школи;
·         вироблення практичних шляхів їх рішення;
·         активізація інноваційної діяльності;
·         створення умов для переходу навчання до сталого розвитку на національному рівні.
Література
1.     Адамчук Н.Д. Валеологічна освіта – шлях до самопізнання і самоконтролю учнів/ Н.Д.Адамчук// Валеологія.- 1987.- №1(2).- с.14 - 16
2.     Антонець Н.Я., Погляди В.О.Сухомлинського на процес шкільного навчання// Рідна шк..-2002.-№5.- с.16-18.
3.     Апанасенко Г. Місце науки «Валеологія» в Універсальній десятковій класифікації // Вісник книжкової палати.-2008.- №9.
4.     Богданова Г. Підготовка вчителів до формування в учнів життєвих навичок/ Г.Богданова // Здоров’я та фізична культура.-2007.-№9.-с.6-7.
5.     Брехман И.И. Введение в валеологию науку о здоровье. Л.: Наука, 1987. -125с.
6.     Державний стандарт середньої освіти України «Валеологія» (проект) //       
      Освіта України. - №26. - 1997. - 27 червня. - С.6-9.
7.     Концепція валеологічної освіти педагогічних працівників. - Інформаційний Вісник, Вища освіта. № 6; 2001. С. 34 - 38.
8.     Комплексна програма "Освіта для сталого розвитку" на період 2009-2015 рр.-  Дніпропетровськ . – 2009.

Немає коментарів:

Дописати коментар